0

SAMBAL TERUNG PIPIT

TERUNG PIPIT???? ala terung yg kecik2 tuh..hehe...sedap terung nih.selalu mak aku buat sambal atau rebus buat ulam *rindu masakan mak di kg huhu!!... :(  terung nie byk di tepi2 pagar dkt penyidai umah aku di kg (*lani xtau la ada xlg.xperasan plak).mak aku selalu buat sambal bubuh ikan bilis.sedap!!..apap0n masakan mak kita la yg paling sedap sbb mak kita masak dgn penuh kasih sayang.Di situ la ALLAH bg ganjaran dari air tangan seorang ibu.sejauh manap0n kita berlari,setinggi manap0n kita mendaki yg pasti masakan mak kita la dirindui selalu kan :) mak aku masak simple2 ja tp mmg sedap hehe!!..


credit : go0gle


semalam singah pasar mlm dgn en s0mi terjumpa terung nie.tengahari nie aku try buat sambal terung nie mcm yg mak aku buat ;) ... orang tu jual sepiring rm1.00..



terubat juga rinduku pada masakan mak aku tp xla sesedap yg mak aku buat hehe...tp boleh la setakat nak mkn sendiri.selain sambal terung nie ada 1 lg masakan mak aku yg aku suka adalah KERABU BUAH BEKA!!.. perhhh!!! memang terBAEK lah...letak kerang ckt,tauge lg apa ntah aku dah xingat hehe!!...

sat aku tunjuk gambar buah tu...aku pinjam sat dekat p0kcik g0ogle noh..hihi!!...

 
credit : g0ogle
buah beka

kalau buah nie mak aku buat kerabu daunnya pulak mak aku buat ulam..rasanya??? YA ALLAH pahit berdengung huhu!!...tp lama2 mkn jadi lemak2 plak *tapi pahit tu masih ada la hehe... mak aku layur2 atas api seketika baru buat ulam.mak aku cakap ulam pahit2 tu la ubat paling mujarat hehe!!..tp xtahan beb!!! hahaha...hampa try la rasa tgk cmna :)



credit : google
contoh kerabu beka

sedap kerabu nie..klu aku ratah mkn cmtu ja.selain tauge,kerang, campur perut lembu p0n sedap jugak tp aku xmkn perut lembu..jgn tanya pasal apa aku xmkn perut lembu??? sbbnya aku p0n xtau hehe!!...ada dlm lipatan sejarah aku :) ..sejak tu kot aku xmkn perut lembu.ntah la tp yg pasti aku mmg xmkn perut lembu.c0npius..conpius.. (*_^)







Amyzan afiq



0

PUNAI SALAI MASAK LEMAK CILI API

pinjam dari p0kcik g0ogle jap hehe...


ELLA KAWIN???? wah...akhirnya sampai jugak j0doh dia walaup0n usia kian menganjak ke 50 an..apap0n aku sesama insan ingin mengucapkan slmt pengantin baru sem0ga bahagia hingga ke syurgawi.memang aku ada jugak dengar desas desus yg ella bakal kawin thn nie tp xpasti betol ke tidak khabar angin tu..akhirnya terjawab jugak semua pertanyaan tu di MELODI TV3 td..hehe...nie la gara2 masak sambil mata sesekali melayan tv yg terpampang di ruang tamu (*nasib baik xda tv di dapur.klu ada alamatnya hbs lauk aku jd hangit kent0ng haha!!..)..


hujung minggu mcm gini apalagi layan tv la..bermula dari jam 12tghari sampai 3 ptg.memula jalan2 cari mkn (*nie yg membuatkan aku sntiasa LAPAR TAHAP GABAN!!..sbb pengacara tu mkn mcm2 hihi!!),pastu mel0di last sekali rancangan nona..lagip0n hari minggu cmni en s0mi xkeja blh la melengah2kan sikit waktu masak hehe...

hari nie g0dek2 dlm petiais tgk ada lg burung punai tu..haiii..baru ja 2 3 hr kemarin buat KARI BURUNG PUNAI..hari nie p0n lyn burung nie lg ka???emmm nak masak apa plak kali nie.pikir punya pikir sampai nak tumbuh tanduk baru mai idea nak masak apa.ahak!!!hari nie try buat punai salai masak lemak cili api la plak..huhu...




tukang salai burung nie ialah en s0mi..



burung yg siap disalai




sambil2 tu bakar ikan tp ikan kecik ja..




tengah masak atas api




punai salai masak lemak cili api yg siap dimasak




ikan bakar serta air asam




kailan ikan masin



JEMPUT MAKAN SEMUA!!!... :)

Amyzan afiq


0

KARI SI BURUNG PUNAI

LIGAT kepala aku berpusing..pening menyerang kembali.setiap kali aku baring di bantal berpusing2 umah aku..hehe!!..adoiii..2 3 hari nie asyik pening ja.nie mesti darah rendah nih..dah la tgh "datang bulan"...(* xda isi lg ye..hehe!!..jgn pikir2 yg bukan2 tau.lampu traffic light tgh "MERAH" nih!!..huhu..)

pagi nie bgn ja dari tido pening ku singgah lg..pening kepala dan pening aku nak masak apa tghari nie..buka ja petiais aku g0dek2 tgk ada ayam,ikan DANNN...apa nie??? ayam apa kecik2 dlm tapaware nih?? rupanya burung..aku msg en s0mi tnya burung apa nie??dia ckp BURUNG PUNAI..adoiii..lg pening nak masak apa dgn burung punai nih..msg lg tnya nak masak apa dgn burung nie..pastu en s0mi ckp "ibu masak kari/gulai"..(*kg aku panggil kari tu gulai..)..
ok set..aku masak kari..


 
sumber: g00gle
BURUNG PUNAI


ooo..lupa nak ckp dari mana en s0mi bucuk aku nie dpt burung nie kan..hehe!!..sebenarnya dia ngan kwn baik dia pi tahan burung nie dkt lumut katanya tp xpasti la dimana lokasi tu.2 3 mejak nie en somi aku nie gila burung la plak..dkt umah aku ada 3 ek0r burung murai batu.pagi2 riuh rendah dgn suara 3 ek0r tuh..dulu2 gila ikan skrg gila burung plak..xpa janji jangan GILA benda lain udah le..hihi!!...

smlm dekat kul 1 pagi baru balik umah..tgk baju suar penuh dgn selut/lumpur (*nie pi tahan burung kaa berkubang dlm tanah hehe!!..).aku dgr tong!!tang!!tong!!tang!! di dapur.rupanya tgh siang burung tu.byk ekor la juga..ada la dlm 8 10 ekor..AKU???? sambung tid0 balik hehe!!..(*bertuah punya bini haha!!!)..setiap kali en s0mi bawak balik burung ka apa ka..hatta ikan keli sekali p0n dia yg siangkan.aku bkn xblh siang tp aku jadi kesian @ geli nnti aku xmkn plak haha!!..aku tukang masak ja.bestkan mcm tu hihi!!...

p0t!!pet!!p0t!!pet!!..mai PAKAT jamu mata hehehe!!...



BURUNG PUNAI YG DAH DISIANG



TENGAH MASAK ATAS API



LETAK TERUNG



KARI BURUNG PUNAI YG SIAP


JEMPUT MAKAN :)


Amyzan afiq
0

NIFSU SYAABAN



 
“Ya Allah, aku tidak tahu dalam keadaan seperti manakah buku catatan ku itu.

Ya Allah, aku tahu lebih banyak dosa daripada pahala yang telah malaikat-Mu catatkan.

Ya Allah, aku hanya hamba-Mu yang lemah dan siapalah diriku ini tanpa Mu, Allah Ya Allah, ampunkanlah dosaku,
Jadikanlah hamba-Mu ini, insan yang selalu beribadat kepada Mu, ya Allah.

Jadikanlah hamba-Mu ini, insan yang melakukan segala perkara hanya untuk-Mu ya Allah.

Jadikanlah hamba-Mu ini, insan yang selalu bersyukur dengan kurniaan-Mu, ya Allah.

Jadikanlah hamba-mu ini, dalam golongan makhluk yang Engkau kehendaki.”

Amin ya Rabbal alamin..


c&p: DISINI

 
0

Terrrr.."CIUM" kereta orang lain :)

huh!!!..satu pengajaran buatku..hehe!!..agar pasni lebih berhati2 masa nak masuk parking.xpenah2 pi cium keta org tetiba petang ahad tu bergesel plak dengan keta sebelah.salah aku sebab kalut sgt nak masuk parking.sebabnya aku sakit perut hahaha!!!...xtahan sgt2 dah dlm keta.

tetiba "DUMMMM!!!"..alamak!!..mati aku kali nie.bunyi apa kuat sgt tu???

aku kuar tgk mak aiii..pecah lampu signal.muka aku pucat dah.xtgk lg keta sebelah yg aku pi langgar tu.dah la TUANNYA ada dekat situ..huhu!!!..
kalut tuan si keta tu tgk keta dia.ye la klu aku di tempat dia mesti aku tgk keta aku dulu hehe!!...dia ckp keta dia ok ja.fuhhh!!! lega aku.pastu aku terus msg en s0mi..dlm hati hanya allah ja yg tahu betapa takut dan malunya aku hehe!!...



gara2 takut punya pasal sampai hilang rasa sakit perut aku td hihi!!..dahsyat kan..dah la time tu en s0mi xda dkt umah..aduhhh!!!...

malam tue aku ckp en s0mi pasni xmau bawak keta dah (*kunun2 menyedapkan hati hihi..).alih2 en s0mi aku ckp "relax la ibu..semua org buat silap.benda nak jadi.pasni berhati2"..fuhh!! lega en s0mi aku ckp cmtu hehe!!..ingatkan dia nak marah td.. :)  (*dlm hati dia sapa yg tau kan hihi!!..entah2 " huh!! naya aku klu cmni.dah la baru ja tukar 4 tayar sekali gus,rim bagai..pastu jd camni plak".. hahaha!!..)



sabar je la abah oiii..dengan karenah isterimu nie hehe!!...




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU

USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers
Back to Top