0

GERMAN COOKIES @ DEUTSCHE KEKSE

Hari nie jauh aku terbang ke JERMAN..cewah!!! dalam malaysia nie p0n xhabis lg diter0ka ada hati nak pi jerman ye...hihi!!..sebenarnya hari nie aku merajinkan diriku menKUKIS..kali nie aku try buat biskut jerman ( * rasa mcm nak raya la plak emmm...).. sesaja mengatai tgn nak mencuba.resepi nie aku cil0k dari resepi jintan manis , cik mat kita , kak yatie ..nampak mudah dan senang resepinya..lgp0n x byk bahan yg diperlukan..

credit : MAT GEBU

BAHAN-BAHANNYA :-)

  • 125 gram mentega
  • 125 gram tepung kentang/potato starch (boleh beli kat kedai baking)
  • 80 gram tepung halus (mat guna tepung gandum)
  • 40 gram gula aising, diayak
  • Secubit garam (resipi asal tak letak)
CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Satukan tepung kentang dan tepung gandun, ayak dan ketepikan. Putar mentega dengan gula aising hingga sebati, masukkan garam. Perlahan kelajuan dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Rehat kan sekejap.
  2. Ambil sedikit adunan (mat guna 1/2 camca besar, sama macam Rima), kemudian bulat2kan dan susuh atas dulang pembakar. Celup garfu dalam air dan tekan atas bebola tadi hingga sedikit leper dan membentuk corak. Buat hingga siap.
  3. Bakar dalam oven yang telah dipanaakan pada suhu 175C selama 15 minit (mat tambah lagi 5 minit untuk mendapat biskut yang sedikit garing). Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara....


TEPUNG KENTANG



BISKUT BELUM DIBAKAR..DITEKAN DGN MENGGUNAKAN GARPU




BISKUT YANG SIAP DIBAKAR





BISKUT YG DIPAIPKAN DGN C0KLAT BERPERISA STRAWBERI ( * dlm resepi asal xda p0n buat cm gini hehehe!!!..saja aku yg bubuh )






  

tunggu hingga c0klat tue bet0l2 kering barulah disimpan dlm bekas kedap udara..


 



SELAMAT MENCUBA!!! ( ^_^ )


* ibu afiq *

    Amyzan afiq

    0

    MUM'S NITE OUT

    semalam aku di jemput menghadiri dinner untuk ibu2 bakat laut lumut..selalu aku pi bakat siang time nie kena pi mlm plak ( * yela mana ada org buat dinner tghari kan.mesti la mlm.dah namanya p0n DINNER.. ) hahaha!!...

    Aktiviti Bakat Laut (Lumut): Mum"s Nite
    Tempat: Pusat Pembangunan Wanita(PPW),Pangkalan TLDM,LUMUT
    Tarikh: 25/5/ 2012
    Masa: 8.00 Malam
    Attire: Jubah atau Evening Dress.


    tema untuk malam tue ala2 arabic..d0k bersimpuh diatas lantai.ramai yg pakai jubah bagai tp aku pakai simple ja..b0leh tgk mcm2 pakaian yg diperagakan.semuanya cantik2 belaka..



    ~ duduk ala s0pan gitu :D ~

    sementara menunggu ketibaan datin2 dan div2 kehormat mai aku yg sememangnya gila tangkap gambar nie mula la keja nak klip!!klip!! sana sini ( * alang2 dah bwk kamera watpa nak simpan je kan hehe..mcm yuna ckp " setiap gambar ada lagu"..tp aku plak "setiap gambar ada kenangannya".. )


    ~ ketibaan datin2 dan div2 keh0rmat ~

    bila semua tetamu keh0rmat dah mai acara p0n dimulakan..persembahan pertama yg membuat hatiku sayu bila lagu OH MAMA ( * tajuk apa ntah lagu tu..yg tau bunyi oh mama.hehe... ) berkumandang..memang bisa membuatkan mataku yg kering nie menjadi basah hehe..lagu tu ditujukan buat semua ibu2 yg hadir pada mlm tu sempena hari ibu baru2 nie..



    ~ akak nie yg menyanyikan lagu oh mama tue..lupa nama daa...hehe!!.. ~
    sebelum acara berlangsungnya kami dijemput menjamu selera..makan ala2 h0tel gitu hahaha...
    sambil makan sambil lagu yg dipersembahkan..
    nie antara acara2 yg dihidangkan pada mlm tuh..



    ~ huh!! mantap bet0l suara akak2 nie..nie persembahan dari markas mana p0n xtau..lupa dah aku hehe!!.. ~









    ~ huh!! sakan akak2 nie menari..lagu justin bieber gitu..kumpulan mama h0t @ h0t mama xpasti hehe.. ~

















    ~ amb0iii akak lent0k sakan nmpk..hehe!!.. ~



    ad0iii..dah habis dengar semua penyedap halwa telinga nih tiba pulak giliran si ibu2 nie bangun merenggangkan 0tot2 yg letih d0k bersimpuh td..makan sudah dengar orang menyanyi sudah apalagi BERG0YANG la plak hahaha!!!... xterkecuali juga aku p0n.g0yang jugak tp sat ja pastu jadi jurugambar plak hehehe!!!...





    semua pakat bangun menari..goyang inul,poc0-p0c0 semua ada..hehehe!!!..aku sekejap menari sekejap berhenti..xlarat weh!!!...klu berhenti aku ambik gambar plak..klik!!! klik!!! sana sini...








    ~ gelek akak jgn x gelek..ahakkk!!! ~




    habis acara gelek semua tiba masa undian untuk ibu paling anggun pada mlm tue..nie antara finalis yg terpilih...



    antara syaratnya kena catwalk dulu..hahaha!!!...ala2 persis m0del gitu :)




    ~ tgh tunggu keputusan dari pengadil...gaya mesti ada pehhhh!!! caya la.. ~




    dan keputusannya..tadaaaa!!!...akak yg pakai jubah hitam putih tu din0batkan IBU PALING ANGGUN pada mlm tue..tahniah akak..



    alahai ingatkan dah b0leh balik daaa...ada lagi j0getnya..tgk jam dah pukul 11 lbh dah..mata dah layu nih..kali nie g0yang inul plak...










    ~ datin2 p0n j0in sekali bergelek sakan ~



    bersama DATIN NIK N0RAINI..bulat mata aku menahan panahan mengant0k yg amat sgt hehehe!!!..sabar ja la mata 0iiii...


    sebelum habis acara pada mlm tue ada acara cabutan bertuah @ tukaran hadiah aku mendapat n0 14 hehe!!..















    huh!!! kul 12 lbh jugak la habis dinner tuh..apap0n yg pasti paling happening mlm tuh..tima kasih buat en s0mi tersayang sbb jadi pengasuh pada mlm tuh hihi!!...




    n0ta kaki : entri ini ditulis berperingkat2 hihi!!!..dari kemarin,semalam dan hari nie ( ^_^ )






    * ibu afiq *

      Amyzan afiq






    0

    WEDDING ANNIVERSARY

    Pada 25.05.2009 tepat jam 17.30ptg bertempat di MASJID KG CHAR0K PUTIH berwalikan bapaku HASHIM BIN ALANG dengan sekali lafaz aku sah menjadi isteri kepada suamiku SHAHRIZAN BIN ABD AZIZ..huh!! tu kisah 3thn lepas tapi masih segar lagi dlm k0tak ingatanku ini..dapat kurasakan saat2 terindah dlm hidupku itu.Debaran kian terasa disaat2 AKU AKAN DINIKAHKAN..m0men2 paling indah dlm hidupku..





    # senyum sebelum akad nikah..hati dlm sapa yg tahu hehehe!!.. #







    seminggu lepas akad nikah baru adakan majlis kenduri kedua belah pihak..kenduri dirumah aku pada 30.05.2009..huh!! time kenduri umah aku yg paling suspen sekali..pagi nak kenduri tu air pulak wat hal..xda air time tu.mcmana org nak wat keja kan??semua nak kena guna air..semua org kelam kabut jadinya..dan tercipta sejarah pengantin sendiri telef0n pejabat air suruh hantar l0ri tangki air dkt umah ( * hehe..walhal pengantin sendiri p0n xmandi lg.. )..aku lg kalut sbb pepagi tuh aku dah kena pi butik pengantin.alih2 pi mandi umah maksu aku.jauh jugak la dari umah aku..dah habis bab air time tgh kenduri lauk plak xcukup..tetamu terlebih dari jemputan hehe!!..mmg ramai bet0l.pening tgk org ramai sgt.nak wat cmna kan dah rezeki org hehe!!..abah aku plak kalut cari daging huh!!dugaan2...











    habis kenduri umah aku keesokkan harinya kenduri sebelah umah suamiku plak..adoiii!!...aku nie cukup f0bia tgk org ramai.tambah2 lagi bila aku jadi perhatian ( * ye la mesti org nak tgk pengantin kan hehe!!..).. aduh!! c0ntrol2 hehe!!...rasa mcm nak cpt2 berlalu untuk hari tu.malu punya pasal hahaha!!!..malu2 me0w..me0w..






    aduhh...kawan aku yg nak sgt jadi pengapit aku tersesat plak..cari rumah en s0mi aku xjumpa hahaha!!..org dah mkn nasi baru dia sampai..alih2 sepupu aku yg jd pengapit aku.tu yg baju xsama thema tuh..dia yg byk berk0rban masa aku kenduri dulu..kehulu kehilir dgn dia..hehe..










    Dan hari nie genap 3 tahun kita melayari bahtera alam rumahtangga..alhamdulillah bersyukur ku padaMU YA ALLAH kerna dikurniakan seorang suami yg amat menyayangi dan memahami diriku..sabar dlm menahan kerenah diriku yg kadang2 bisa membuatkan dirimu sedikit kecewa dgn sikapku.. ( *aku jenis pemarah dan cepat naik angin hehe!!..).



    nie la wajah insan yg aku kenali 7 tahun dulu..kini sah menjadi milikku..dari sahabat kemudian bercinta dan seterusnya membina mahligai cinta kita bersama..SEM0GA CINTA ITU MENJADI MILIK KITA SELAMANYA...

    I L0VE U S0 MUCH!!!!



    * ibu afiq *
      Amyzan afiq






    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

    USIA PUTERA KESAYANGANKU

    USIA PERKAHWINANKU

    Daisypath Anniversary tickers
    Back to Top