0

TeRjAh KaPaL

NAVY DAY @ HARI TLDM disambut setiap thn pada 27hb april..sebagai sebahagian daripada ahli keluarga NAVY aku p0n x terkecuali menyambutnya hehe!!..time nie ja aku blh melawat kapal..ish!! mujur masa tgh mengandung dulu xteringin nak naik kapal..klu x,naya ooo...masa aku tgh mengandung dulu en hubby aku masih di kapal KD MUTIARA.

# ish!!nak cheta pasal hari navy pi melalut kembali ke zaman silam plak hehe..p0t0ng line bet0i laa!!.#

ptg tuh en hubby ajak pi melawat kapal..nie antara gambar yg sempat diambil..




~ afiq n auni ~



~ aaaa....nak naik kapal!!!!...~



~ semangat nak naik kapal tuh!!!...~



~ kling!! kling!!!...cepat2 kapal nak bergerak dahhh!!!... ~






~ ibu p0n xlepas peluang p0sing maut atas kapal..muahahaha!!!... ~






~ saat kemudikan kapal..fuhhh!!! cayalah anak ibu.. ~







~ atas kapal KD MAHAWANGSA ~



~ termenung jauh ~



~ ish!! mana ikan nie xtimbul2 nih??? ~




~ mcm nie la agaknya bila abah tgh belayar ye??? asyik tgk lautan nan meluas.. ~




~ aik!!! tekan2 apa tuuu??? kang marah kapten kapal sebelah nih..huhu!! ~




~ ibu jd KAPTEN KAPAL satt...hehe!!..cheq tumpang d0k sat n0h kapten kapal KD MAHAWANGSA..





~ haa..pusing jgn xpusing!!.. ~




~ semangat bet0l anak ibu nih!!.. ~







~ naik helik0pter ~

dah penat berjalan melawat kapal,kami terus ke lumut plak.huh!!!..penuh org.cari parking p0n susah.kami terus ke rumah makjang aku di manjung.tgk baby si c0mel tu pastu kami balik terus ke pasar mlm teluk muruh..balik rumah dlm kul 8 lbh kami pi lumut plak.tp kali nie kami pi naik m0t0r plak.mujur ada parking.tu p0n jenuh mencari jugak..mlm tu perasmian pesta lumut dirasmi oleh Datuk Seri Zambry Abdul Kadir.



~ persembahan kebudayaan ~




~ berpusu2 org pakat mai ~





~ anak aku nmpk mainan ja keja dia.. ~





penutup acara pd mlm tu dgn dentuman bunga api...






huh!!..sedar x sedar jam dah dekat pukul 12 tgh mlm dah..patut la anak aku menguap semcm ja.rupanya dah lewat tgh mlm daaa..hehehe!!!..apalagi balik laaaa..







                         
0

IT'S YOUR BIRTHDAY!!!!

TODAY'S THE BIG DAY
THAT COMES ONCE A YEAR
IT'S YOUR BIRTHDAY
THE DAY IS HERE!!
YOUR PARTY'S GONNA BE
GREATER THAN GREAT!!
IT'S YOUR BIRTHDAY
TO ALL OF YOU..
SYAHFIQ ZAQWAN




Hari nie 28/04/22012 genap 2thn usia anak aku..selamat hari lahir sayang.sem0ga anak ibu menjadi insan yg berguna,sem0ga panjang usia,dimurahkan rezeki serta sentiasa dilimpahi rahmat dan kasih sayang dariNYA.



pejam celik pejam celik dah besar anak ibu ye..ibu rasa afiq masih baby lg.gelagat anak ibu yg manja,kadang2 nakal yg xb0leh dikawal,sgt petah berkata2 dan suka tersenyum membuatkan ibu dan abah sentiasa mengingatimu syg..



aduh!!!..ingat afiq kecik2 dulu..menangis xhenti2 selama 4bln klu xsalah ibu..mujur menangis siang ja.mlm ok tid0 lena.keja melalak ja hehe!!!..serik dah ibu.ibu,t0k sara,t0k siah,t0kwan hashim,t0kwan aziz dah xtau nak buat lagu mana dah..sabar ja la.berubat mcm2 dah..ada yg ckp "sawan tangis"..pi check d0c ckp "k0lik"..aduhaiiiii... pening2 :D

tapi semua tu mematangkan ibu dan abah..rupanya mcm2 ragam anak nie..tp saat dan ketika itu xpenah ibu dan abah lupakan.semua tu menjadi kenangan dlm lipatan sejarah ibu dan abah.


# setahun usia afiq #

hari demi hari cepat masa berlalu.dari afiq baru lahir hinggalah afiq genap setahun semua tu mcm mimpi ja ibu rasa hehe!!..kini afiq dah p0n melangkah ke usia 2 thn.anak ibu semakin besar.tanggungjawab ibu dan abah p0n semakin besar jugak hehe!!!...





hari nie ibu ngan abah beli kek untuk afiq..ibu buat laksa ckt dgn kuih..ajak kwn2 ibu ja hehe!!..ibu cadang nak buat kenduri tp 2 3 hr nie abah asyik sibuk ja..lain kali ibu buat ye syg.



# kek c0klat nie ibu tabur serbuk biskut 0reo ckt #




# bahan sampingan untuk laksa #



# laksa #



# kuah laksa #


walaup0n ibu penat tp ibu puas hati sbb apa yg ibu niat untuk afiq tertunai sudah..walaup0n jamuan mkn kecik2 tp mcm kenduri la jugak cuma 2 3 org ja hahaha!!...









HOMEMADE ICECREAM

Wahhhh!!!! saat teruja kian menDATANG hehehe!!!...senyum lebar hari nih.apa yg aku buat semalam jadi kenyataan.first time dlm hidup aku nie la kali pertama aku buat AISKRIM sendiri..bestnyeeee!!!.. (c0ntr0l2 0ver sgt tuh!!!...) hihi!!...


aku paling suka aiskrim dan pantang tgk mesti beli..ahak!!!..bukan aiskrim biasa tp aiskrim spesis dlm tuppaware tuh..dari dulu sampai sekarang.en hubby aku p0n dah masak dgn minat gila isteri dia dgn aiskrim nih hehe!!!..


iklan ckt hehehe!!..tgk jgn xtgk kat bawah nih!!..


nie kes aku tgk resepi dari album akak JUE NIDA la nie..dia siap ajar lg step by step cara2 nak buat aiskrim nie..tima kasih kak jue..sedap dan mudah..

izinkan sy menurunkan resepinya disini ye kak buat rujukan teman2 or untuk sy sendiri.


RESEPI : AISKRIM

RESEPI ASAL : AKAK JUE NIDA

BAHAN-BAHAN
1 tin susu pekat manis
2 tin air masak(sukat guna tin susu)
1 sudu besar ovallet
1 sudu besar tepung jagung
...
1 penutup esen vanilla
2 sudu besar serbuk koko
Pewarna merah jambu
Sedikit perisa strawberry
CARA MEMBUATNYA
Masukkan susu pekat manis dan air masak ke dalam periuk
Masukkan tepung jagung,kacau rata(tepung jagung ditambah supaya aiskrim tak cepat cair apabila dikeluarkan nanti)
Kacau atas api hingga agak2 tepung tadi masak(kacau sekejap je,tapi saya kacau hingga mendidih sikit)
Angkat adunan tadi dan masukkan dalam mangkuk besar(kalo tuang dalam mangkuk mixer pastikan mangkuk tu besar sebab adunan akan bertambah/naik selepas dipukul).Sejukkan dahulu
Apabila dah sejuk,tambahkan ovallet dan esen vanilla
Pukul dengan mixer menggunakan kelajuan tinggi(high speed).Pukul hingga gebu dan ringan
Mula-mula adunan tu sikit je,lepas dipukul akan bertambah dan teksturnya jadi lebih kurang adunan kek,sedikit likat
Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian(ikut suka nak buh berapa warna dan perisa)saya bahagi 3 bahagian
Satu adunan dibiarkan asal/plain(perisa vanilla)
Satu adunan bubuh perisa strawberry dan pewarna pink/merah jambu(perisa strawberry)
Satu adunan lagi bubuh serbuk koko(perisa coklat)
Saya bancuh serbuk koko dengan sedikit air panas,pastu masukkan dalam adunan dan pukul dengan mixer sekejap
Pastu boleh le dicorakkan aiskrim tu cam nak buat marble tu,tuang secara berselang-seli sehingga habis
Tutup bekas dan masukkan ke dalam peti ais
 


CAMPURAN SUSU, AIR MASAK DAN TEPUNG JAGUNG



MASUKAN 1 SUDU BESAR OVALLATE



THEN, MASUKAN 1 PENUTUP ESEN VANILA



PUKUL ADUNAN TADI HINGGA GEBU




ADUNAN NAIK BERGANDA2




BAHAGIKAN ADUNAN DAN LETAK PERISA



ADUNAN YG TELAH DILETAK DLM BEKAS









tadaaa...aiskrim yg dah siap..

en hubby aku ckp pasni ibu xpayah beli aiskrim dah hehe!!..dah buleh buat aiskrim sdiri hahaha!!!..siap b0leh jadi tauke aiskrim lg hahaha!!!..setakat nak mkn sdiri b0leh la tp klu nak jual tu setakat nie xde lg niat ke arah tu :)

apap0n...LAYANZZZZ!!!!..


2

HARI TLDM

Hari nie 27/04/2012 genap lah 78thn sambutan hari TLDM..dekat lumut nie macam2 acara yg berlangsung sempena NAVY DAY nie..di bawah nie antara aktiviti yg bakal berlangsung..




Tarikh: 28 Apr – 30 Apr 12.
Lokasi: Bandar Lumut.
Penganjur: Markas Armada.

Aktiviti: Pameran maritim, pertunjukan kawat senyap, pertunjukan seni mempertahankan diri dan persembahan badan Kesenian TLDM
HARI TERBUKA PANGKALAN DAN RESEPSI KAPAL.
-MAWILLA 1: Majlis Resepsi Kapal (28 Apr 12, Sabtu)
-MAWILLA 3: Majlis Resepsi Kapal (27 Apr 12, Jumaat)






MOH LE KITE!!!!... :)
2

KERABU MANGGA

huuuiiii..meleleh ayaq liuq..hehe!!!..rasanya dah lama xmkn kerabu mangga nie.aiii..mengidam ka aku nih??? hahaha!!...mangga nie jiran aku yg bagi.tqvm cik aida m0hamad..aku p0n dgn adanya sifat kerajinan yg sedia ada nih terus buat kerabu mangga..tp aku wat versi aku ja la.main campak je (^_^)


jemput mkn hikhik!!!...pada yg tgh mengandung tuh aku minta maap2 bebyk ye..hehe!!! jahat aku pi tayang :D
0

PUDING R0TI BERKUAH KARAMEL

R0ti gardenia masih ada lg 4 5 keping..xtau nak buat apa aku buat puding r0ti plak tp kali nie aku campurkan sedikit perisa c0klat emulc0..emmm sedap jugak.bau p0n wangi..



resepi asal di bawah nie cuma aku tmbhkan c0klat emulco tu sikit


Bahan (A)
   •3 sudu besar gula
•1 sudu besar air
Masukkan gula ke dalam kuali.masak sehingga gula jadi perang.masukkan air.kacau sehingga sebati.tuang terus ke dalam l0yang.ketepikan.

Bahan (B)
•4 keping r0ti gardenia
•1 cwn air suam
•1 cwn susu cair
•½ cwn susu pekat 
 •3 biji tel0r gred A
•1 sudu kecil esen vanila

Carik2kan roti.rendam dan blander bersama susu+air..kacau tel0r bersama esen vanilla.blend sekejap bersama adunan r0ti td..tuang adunan kedlm l0yang gula hangus td..kukus sehingga masak.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU

USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers
Back to Top