0
assalammualaikum...

lama xjenguk sini..fuhh!! fuhh!!!..habuk penuh.
esok la kemas hihi..hr nie mood malas๐Ÿ˜๐Ÿ˜„
 jom klik link sini.. http://YouthToEarn.com/?ref=26333


BISKUT MAKMUR VERSI SABAH???

assalammualaikum...

BISKUT MAKMUR..emmm ingat kecik2 dulu time nak raya ja mak aku mesti buat biskut makmur nie.aku orang paling suka sangat biskut nie.suka makan dan suka menguli..tapi yang bezanya mak aku buat bujur2 pastu salut gula halus.dalam biskut tu mak aku letak kacang tanah sebiji2..Kali nie aku kembali balik n0stalgia biskut makmur nih..cuma kali nie aku try cari kelainan pulak.aku belek2 dekat p0kcik g0ogle nie terjumpa la satu resepi biskut makmur nie.tengok macam senang pulak bahan2 dia..tapi aku buat setengah adunan ja.Sebab nak cuba dulu takut xjadi kang naya ja dok dalam t0ng sampah...xbaik membazir hehehe...



resepi nie aku ambik dekat tuan resepi nie kuih makmur
tima kasih pada tuan punya resepi nie.izinkan saya share resepinya dekat sini ye ;)

BISKUT MAKMUR
sumber resepi : my baking workshop


Bahan2:
A
1 kg tepung gandum, digoreng tanpa minyak hingga gebu
400g minyak sapi
B
500g kacang tanah, di goreng & di tumbuk kasar
200g gula kaster
C
200g susu tepung
250g gula aising

Cara2:
1. Satukan bahan A hingga menjadi doh.

2. Dalam bekas lain, satukan pula bahan B. Bentukkan bulat doh tadi, leperkan sedikit, masukkan sedikit inti kacang, bulatkan lagi kemas. Susun atas dulang pembakar.

3. Panaskan oven pada suhu 160C, bakar selama 15 - 20 minit.

4. Angkat & biarkan suam, salutkan dengan bahan2 C. Simpan dalam bekas kedap udara.




kacang digoreng dan ditumbuk kasar



tepung digoreng hingga gebu



minyak sapi



kacang yg ditumbuk kasar tadi..haaa...tang sini aku derhaka resepi asal sikit hihihi...pandai2 ja aku nih.alaa..xpa kita yg buat dia.ubah sikit ikut citarasa kita.dekat BAHAN B tu kacang bersama gula kaster kan tapi sini aku buh susu pekat sikit.bagi likat2 melekat2 gitu.



nie bahan C.. susu tepung bersama gula aising.campur sekali.aku pakai susu dutch lady..bahan c nie untuk golek2 biskut nanti.


ooo...rupanya biskut nie bahan golek dia susu dgn gula aising..kalau mak aku buat dulu golek dlm gula aising ja..

apap0n selamat mencuba ;)


0

TART NENAS GEBUSSS SANGAT hihihi....

arrrrhhhh!!!!..sedapnya mengeliat hihi..melonggarkan urat saraf yang sedia ketat nih.lenguh rasa duduk lama2 tadi.pas buka posa tadi rasa malas pulak nak bangun.kalau buleh nak duduk ja kat depan tv tuh.eh!! mak labu nie...malas2 pon gagahkan diri jugak bangun kemas dapur bagai.kang xlena tido memikir dapur yang bersepah.pas solat maghrib sambung balik keja yang aku duduk lama tadi.nak tau apa aku buat petang tadi??? BACA sampai habis hahahaha!!!...  



Hari nie hari minggu en somi xkeja.xtau nak buat apa bulan2 posa aku lepak2 la dengan en somi dekat beranda umah aku nie sambil tengok en somi layan burung2 murai batu dia tu.. *nie la salah satu hobi laki aku.DUNIA BURUNGNYA.minat sungguh dengan burung.xpa la asalkan jangan menyusahkan aku cukup laa..hihihi..
Sedang asyik menyembang mata kami terpaku memandang blok sebelah..nampak kelibat orang sedang mengangkut sampah dan LORI SAMPAH.

aku : ish!! depa nie xbusuk ka kutip sampah bulan2 posa nie??sian tengok...
en somi : ibu nak tau nie la pekerjaan paling mulia.kalau xdak org mcm nie kita pakai dok dalam sampah laa..hari2 kita buang sampah.
aku : emmm...ibu xhina pon tapi tu la depa xbusuk ka??
en somi : depa dah lali dgn suma bau tu..kalau abah pon nak keja mcm tu..
aku : hai abah pencen sok nak keja angkut sampah ka??? setaw ibu geng navy nie pencen xpencen suma nak keja hebat2..
en somi : bagi abah best pa keja angkut sampah.barang orang buang kita buleh ambik recycle balik..mcm2 barang kita jumpa.
aku : emmmm...

emmm...tepuk dahi aku dengan perangai en somi aku nie..dia jenis pendiam tapi ada ja keja dia nak buat.Dia jenis diam2 ubi berisi.bukan nak memuji suami sendiri tapi tu la hakikatnya.Dia bukan jenis seorang yang cerewet dari semua segi.baik dari aspek pakaian,makanan atau apa2 saja la.bak kata orang SENANG DIJAGA hahaha!!!..sebut ja bab makanan dia xpenah komplen sedap ka xsedap semua dia bedal.selama aku jadi isteri dia aku dah tau kalau dia suka sesuatu masakan tu dia akan makan banyak or bertambah2 tapi kalau dia xsuka sesuatu masakan tu dia akan makan sikit.xpenah kuar satu perkataan pon bab nak komplen bab masakan tu xkira la aku yang masak atau orang lain yang masak.bagi dia janji kenyang perut..kalau aku??? emmm...jangan tanya la kita orang pompuan nie cerewet sikit hihihi..mesti nak kuar jugak sikit dari mulut yang jahat nih nak komplen bagai... alahaiii..xtau nak bersyukur langsung hahaha!!!...astaqfirullah hal azim..

Tengok ja la apa 2 beranak nie buat.. hihihi..

V
V
V
V


keja bertukang..nak tau rak tu ambik kat mana??? kat tong sampah beb... yang orang dah buang en somi pi kutip bawak balik.adoiiiii...dah la pi ambik masa dia pi teman aku pi klinik check mengandung pulak tu.ingatkan buat apa rupanya angkut rak nie bawak balik.aku tengok rak nie masa mula2 dia ambik kalau aku jentik pon buleh runtuh.patut la tuan punya rak tu pi buang.pada aku memang dah xboleh guna.kalau aku pon buang..tapi dapat dekat en somi dia ubah suai sampai jadi macam kat bawah nie hahaha!!!...
V
V
V


kalau la tuan punya rak nie tengok mesti dia nak balik hihihi...en somi aku repair balik.ketuk sana sini ketung!!! ketang!! riuh rendah umah.dia basuh jemur pastu cat balik..tadaaaa!!! macam rak baru beli laa pulak aku tengok.asalnya yang aku tengok macam nak roboh dah tadi jadi macam baru pulak hihihi...


Kalau tadi cerita abahnya dengan dunianya nie cerita anaknya pulak..nie laa keja anak aku hari2.Dengan dunia kart0nnya..emm...sampaikan bakul kain ibu jadi mangsanya.kalau boleh tengok kat0n macam nak masuk dalam tv tuh..dah xlarat ibu nak larang dah jangan teng0k tv dekat2.takut rabun macam ibu nih..hihihi!!..kejap ja la dok jauh2 pastu mai balik depan tv.padahal tv punya besar 42"  tu dok jauh pon buleh teng0k katun tuh..afiq..afiq...emmm...

TART NENAS GEBUSSSS SANGAT!!!!


Haaaa....nie la projek aku buat petang tadi hahaha!!!...sampai kebas punggung aku dok buat biskut tart nih!!..asalnya xrancang pon nak buat tart nie.penah jugak terpikir nak buat kuih raya tapi bila pikir mata nie asyik keja nak pejam ja maka niat tu melayang macam tu saja laa..huhu...
penah cakap dekat en s0mi "ibu rasa nak buat biskut raya laa.." dia ckp "xpayah la ibu..order ja la.lagip0n abah kureng sikit makan biskut2 nih..".. Dia memang kurang minat sikit biskut2 nih.tapi kalau kerepek2 goreng2 laju ja habis.aku ada jugak order kuih sepit,popia gulung bagai.

ok la kali nie aku try 1 resepi tart nie..alahaiiii..gebusss la sangat..nak susun dalam bekas pon kena hati2.takut hancur..kalau jenis tangan ganas xbuleh pegang kuih nih!!... hihihi...sedap ,gebu jaa..sekali ngap masuk mulut hilang terus..hihi... resepi nie aku ambil dekat page MYRESEPI

tima kasih tuan punya resepi..izinkan saya share disini ye.. :)

TART NENAS GEBU
sumber : myresepi

Bahan-bahan ( 150 biji )

  • BAHAN UNTUK DOH TART:
  • 2 1/2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 2 1/2 sudu besar tepung kastard
  • 2 sudu besar tepung susu
  • 1 cawan mentega (226 gm)
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 biji kuning telor
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 sudu besar gula

#UNTUK JEM AKU BELI YANG SIAP PUNYA..

CARA MEMBUAT DOH TART:
  • Pukul bersama mentega, susu, minyak sapi, gula hingga sebati.
  • Masukan telur dan esen vanilla, pukul lagi.
  • Masukkan tepung yang telah diayak & gaul hingga sebati dan lembut.
  • Panaskan oven.
  • Ambil doh dan tekan pada acuan tart, isikan inti jem nenas yg telah siap, kemudian gulung secara perlahan, letakkan di dalam dulang membakar (boleh juga dimasukkan ke dalam cawan kertas).
  • Ulangi sehingga habis.
  • Bakar pada suhu 150C sehingga 15-17 minit sehingga masak.






















Haa...nie pembantu peribadi xbertauliah aku hihi..ibu sibuk buat kuih dia pon sibuk nak menguli jugak..nah!! ambik seketul..uli laa puas2..dia pon nak acuan jugak.guna la acuan semperit ibu..


ok la tima kasih yang sudi baca ye..apap0n selamat mencuba resepi nie..

SELAMAT BERPUASA... :)

0

CHURROS a.k.a KUIH BELIMBING

Assalammualaikum dan salam ramadan..

Lama benar aku x menjengah blog aku yg makin KUSAM nih..Dah berbulan rasanya.hampir setengah taun ku rasa hikhik!!.. *klu la blog aku nih blh bercakap rasanya dah lama dia menjerit "woiiiii...!!! tuan punya blog!! asyik layan pesbuk ja.aku hg xmo tgk jugak ke???"...huhuhu.. maap le ye aku bukan xmo layan hg tp sejak 2 mejak nih aku KURENG SIHAT sikit..alhamdulilah awal taun yg lalu aku disahkan mengandung buat kali ke 2..terima kasih YA ALLAH kau kurniakan kami rezeki lagi pada taun nie.awal mengandung??? emmm...alah sama mcm si abangnya dulu.morning sickness yg bagi aku perit untuk aku hadapinya lagi huuuuwaaaa!!!..makan muntah,pening,sakit badan,demam semua ada.selama 4bln berturut2..




sekarang nie alhamdulilah semua alah yg aku hadapi bulan2 yg lepas dah beransur hilang.kandunganku sekarang dah masuk 6bln..anak ibu kat dalam nie pon dah bergerak aktif.suka ibu rasa.macam abg afiq dulu jugak..tendang sana sini.cuma yg bezanya adik nie lagi lasak dari abg afiq dulu.macam2 dia teroka dlm perot ibu..hihihi!!..

mengikut perkiraan doc anak ibu nie bakal melihat dunia ciptaan ALLAH SWT yg maha indah nie pada tarikh seperti kat bawah ..


Congratulations! Your baby is due on or around:

Sunday, November 3, 2013

VIDEO


Right now you're about 24 weeks pregnant and your baby is as long as an ear of corn.





emmm...harap2 semuanya dipermudahkan segala urusan oleh ALLAH S.W.T..aminnnnn...xsabar rasanya ibu nak tengok zuriat kedua ibu nie..adakah sec0mel abg afiq kecik2 dulu hahaha!!!...





alhamdulillah bertemu lagi kita pada ramadan kali nie..pejam celik pejam celik cepat masa berlalu.hari nie dah masuk 9 ramadan dah.aku rasa sat pulak posa kali nie.tengok jam dah petang.rasa cepat pulak jam kat dinding umah aku nie berpusing hihihi...cuma kadang2 rasa xlarat pon ada walaupon cepat masa berlalu pergi.tambah2 lagi berbadan dua nie..penatnya 2 kali ganda.kalau boleh nak tido jaa..tapi sian pulak dekat anak bujang aku yg s0rang nih..kita posa tapi dia mesti nak makan.terpaksa la gagahkan diri buat rutin harian macam biasa.



pagi2 lagi dah mintak kuih bagai.alahaiiiii...sayang oiiii...bulan2 posa nie mana la ada orang jual kuih sayang.sian pulak dekat dia.pagi tadi aku buat CHURROS nih..atau orang panggil KUIH BELIMBING..dulu banyak kali dah aku buat cuma sejak2 penyakit alah aku mai tu sejak tu la aku jadi malas nak buat.sebabnya aku xboleh masuk dapur dan masak hihihi....

resepinya aku sekodeng dekat tenet hari tu..xtau sapa punya owner resepi nih..mintak halal ye dan izinkan saya share disini :)


CHURROS / KUIH BELIMBING

BAHAN:

1 CAWAN AIR
1 SUDU MAKAN GULA
1/2 SUDU KECIL GARAM
1 SUDU MAKAN BUTTER
1 1/4 TEPUNG GANDUM
1 BIJI TELUR

#sedikit gula aising 

CARANYA:

1.DIDIHKAN AIR.MASUKAN GULA,BUTTER DAN GARAM.
2.TUTUP API MASUKAN TEPUNG.KACAU CEPAT2.MASUKKAN TELOR.
3.GAUL ADUNAN HINGGA SEBATI.. #adunan kelihatan lembik..jgn risau.
4.MASUKKAN KE DALAM ACUAN NOZEL GORENG HINGGA KEPERANGAAN.
5.ANGKAT GAULKAN DENGAN GULA AISING.





Adunan aku macam nie daaa...lembik rupa dia tapi bila dah masak sedap dimakan hahaha!!!.. strukturnya yg rangup diluar tp lembut didalam.xpercaya try la buat sendiri hihihi!!!...



alaa...nie la acuan semperit aku yg jadi mangsa.disebabkan aku xda nozel yg besar nak buat kuih nih,aku guna acuan semperit aku.tapi aku pakai piping bag sebab xmo bagi adunan tepung tu melekat2 dekat tangan aku...senang masuk adunan tepung tu picit masuk kuali..

dah siap goreng bagai habis disapu makan kat anak aku..suka dia kuih nie..xpa lain kali ibu buat lagi..

apapon selamat menjalani ibadah puasa dan selamat petang..

# tengah pening nih..petang nie nak masak apa pulak buka posa kali nie...emmm.... 
0

family day blok haku..

woooo...sejuk ja mlm nie.angin mendayu2 menyapa
 tubuhku lalu mengigit2 sampai ke tulangku..huhu!!!.. *apa daaa...
bes nih kalau dok dalam selimut sejuk2 nih hihi...
TAMBAH2 lg ada en s0mi hahaha!!... oppp!!! otak jangan kuning sgt n0h :)


emmm..bola lagi malam nie.. kali nie harimau menentang gajah putih pulak (*aiii..xminat bola tp tau pulak sapa menentang sapa ye..hikhik!!..) 

hokeh2!!..sebenarnya aku bukan nak ckp bab bola tp aku nak cherita bab
 family day blok aku nih..
hari nih 09/12/2012 blok aku A13 buat family day..nie la kali kedua blok aku nih buat family day sejak aku menetap dkt blok nie.. hmmm... aku tgk blok sebelah tiap2 taun buat family day blok.. nie yg jeles nih hihihi... mungkin ada masalah dalaman kot dgn blok aku nie.. yang pasti tiap2 bulan kutip duit yuran blok emmmm...
xpa2 yg tuh kita abaikan.. meh layan gambar sepanjang majlis dijalankan :)










































moga taun depan ada lg hihihi... insyaallah kalau aku masih disini :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU

USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers
Back to Top