0

TART NENAS GEBUSSS SANGAT hihihi....

arrrrhhhh!!!!..sedapnya mengeliat hihi..melonggarkan urat saraf yang sedia ketat nih.lenguh rasa duduk lama2 tadi.pas buka posa tadi rasa malas pulak nak bangun.kalau buleh nak duduk ja kat depan tv tuh.eh!! mak labu nie...malas2 pon gagahkan diri jugak bangun kemas dapur bagai.kang xlena tido memikir dapur yang bersepah.pas solat maghrib sambung balik keja yang aku duduk lama tadi.nak tau apa aku buat petang tadi??? BACA sampai habis hahahaha!!!...  



Hari nie hari minggu en somi xkeja.xtau nak buat apa bulan2 posa aku lepak2 la dengan en somi dekat beranda umah aku nie sambil tengok en somi layan burung2 murai batu dia tu.. *nie la salah satu hobi laki aku.DUNIA BURUNGNYA.minat sungguh dengan burung.xpa la asalkan jangan menyusahkan aku cukup laa..hihihi..
Sedang asyik menyembang mata kami terpaku memandang blok sebelah..nampak kelibat orang sedang mengangkut sampah dan LORI SAMPAH.

aku : ish!! depa nie xbusuk ka kutip sampah bulan2 posa nie??sian tengok...
en somi : ibu nak tau nie la pekerjaan paling mulia.kalau xdak org mcm nie kita pakai dok dalam sampah laa..hari2 kita buang sampah.
aku : emmm...ibu xhina pon tapi tu la depa xbusuk ka??
en somi : depa dah lali dgn suma bau tu..kalau abah pon nak keja mcm tu..
aku : hai abah pencen sok nak keja angkut sampah ka??? setaw ibu geng navy nie pencen xpencen suma nak keja hebat2..
en somi : bagi abah best pa keja angkut sampah.barang orang buang kita buleh ambik recycle balik..mcm2 barang kita jumpa.
aku : emmmm...

emmm...tepuk dahi aku dengan perangai en somi aku nie..dia jenis pendiam tapi ada ja keja dia nak buat.Dia jenis diam2 ubi berisi.bukan nak memuji suami sendiri tapi tu la hakikatnya.Dia bukan jenis seorang yang cerewet dari semua segi.baik dari aspek pakaian,makanan atau apa2 saja la.bak kata orang SENANG DIJAGA hahaha!!!..sebut ja bab makanan dia xpenah komplen sedap ka xsedap semua dia bedal.selama aku jadi isteri dia aku dah tau kalau dia suka sesuatu masakan tu dia akan makan banyak or bertambah2 tapi kalau dia xsuka sesuatu masakan tu dia akan makan sikit.xpenah kuar satu perkataan pon bab nak komplen bab masakan tu xkira la aku yang masak atau orang lain yang masak.bagi dia janji kenyang perut..kalau aku??? emmm...jangan tanya la kita orang pompuan nie cerewet sikit hihihi..mesti nak kuar jugak sikit dari mulut yang jahat nih nak komplen bagai... alahaiii..xtau nak bersyukur langsung hahaha!!!...astaqfirullah hal azim..

Tengok ja la apa 2 beranak nie buat.. hihihi..

V
V
V
V


keja bertukang..nak tau rak tu ambik kat mana??? kat tong sampah beb... yang orang dah buang en somi pi kutip bawak balik.adoiiiii...dah la pi ambik masa dia pi teman aku pi klinik check mengandung pulak tu.ingatkan buat apa rupanya angkut rak nie bawak balik.aku tengok rak nie masa mula2 dia ambik kalau aku jentik pon buleh runtuh.patut la tuan punya rak tu pi buang.pada aku memang dah xboleh guna.kalau aku pon buang..tapi dapat dekat en somi dia ubah suai sampai jadi macam kat bawah nie hahaha!!!...
V
V
V


kalau la tuan punya rak nie tengok mesti dia nak balik hihihi...en somi aku repair balik.ketuk sana sini ketung!!! ketang!! riuh rendah umah.dia basuh jemur pastu cat balik..tadaaaa!!! macam rak baru beli laa pulak aku tengok.asalnya yang aku tengok macam nak roboh dah tadi jadi macam baru pulak hihihi...


Kalau tadi cerita abahnya dengan dunianya nie cerita anaknya pulak..nie laa keja anak aku hari2.Dengan dunia kart0nnya..emm...sampaikan bakul kain ibu jadi mangsanya.kalau boleh tengok kat0n macam nak masuk dalam tv tuh..dah xlarat ibu nak larang dah jangan teng0k tv dekat2.takut rabun macam ibu nih..hihihi!!..kejap ja la dok jauh2 pastu mai balik depan tv.padahal tv punya besar 42"  tu dok jauh pon buleh teng0k katun tuh..afiq..afiq...emmm...

TART NENAS GEBUSSSS SANGAT!!!!


Haaaa....nie la projek aku buat petang tadi hahaha!!!...sampai kebas punggung aku dok buat biskut tart nih!!..asalnya xrancang pon nak buat tart nie.penah jugak terpikir nak buat kuih raya tapi bila pikir mata nie asyik keja nak pejam ja maka niat tu melayang macam tu saja laa..huhu...
penah cakap dekat en s0mi "ibu rasa nak buat biskut raya laa.." dia ckp "xpayah la ibu..order ja la.lagip0n abah kureng sikit makan biskut2 nih..".. Dia memang kurang minat sikit biskut2 nih.tapi kalau kerepek2 goreng2 laju ja habis.aku ada jugak order kuih sepit,popia gulung bagai.

ok la kali nie aku try 1 resepi tart nie..alahaiiii..gebusss la sangat..nak susun dalam bekas pon kena hati2.takut hancur..kalau jenis tangan ganas xbuleh pegang kuih nih!!... hihihi...sedap ,gebu jaa..sekali ngap masuk mulut hilang terus..hihi... resepi nie aku ambil dekat page MYRESEPI

tima kasih tuan punya resepi..izinkan saya share disini ye.. :)

TART NENAS GEBU
sumber : myresepi

Bahan-bahan ( 150 biji )

  • BAHAN UNTUK DOH TART:
  • 2 1/2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 2 1/2 sudu besar tepung kastard
  • 2 sudu besar tepung susu
  • 1 cawan mentega (226 gm)
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 biji kuning telor
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 sudu besar gula

#UNTUK JEM AKU BELI YANG SIAP PUNYA..

CARA MEMBUAT DOH TART:
  • Pukul bersama mentega, susu, minyak sapi, gula hingga sebati.
  • Masukan telur dan esen vanilla, pukul lagi.
  • Masukkan tepung yang telah diayak & gaul hingga sebati dan lembut.
  • Panaskan oven.
  • Ambil doh dan tekan pada acuan tart, isikan inti jem nenas yg telah siap, kemudian gulung secara perlahan, letakkan di dalam dulang membakar (boleh juga dimasukkan ke dalam cawan kertas).
  • Ulangi sehingga habis.
  • Bakar pada suhu 150C sehingga 15-17 minit sehingga masak.






















Haa...nie pembantu peribadi xbertauliah aku hihi..ibu sibuk buat kuih dia pon sibuk nak menguli jugak..nah!! ambik seketul..uli laa puas2..dia pon nak acuan jugak.guna la acuan semperit ibu..


ok la tima kasih yang sudi baca ye..apap0n selamat mencuba resepi nie..

SELAMAT BERPUASA... :)

0 ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU

USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers
Back to Top