BISKUT MAKMUR VERSI SABAH???

assalammualaikum...

BISKUT MAKMUR..emmm ingat kecik2 dulu time nak raya ja mak aku mesti buat biskut makmur nie.aku orang paling suka sangat biskut nie.suka makan dan suka menguli..tapi yang bezanya mak aku buat bujur2 pastu salut gula halus.dalam biskut tu mak aku letak kacang tanah sebiji2..Kali nie aku kembali balik n0stalgia biskut makmur nih..cuma kali nie aku try cari kelainan pulak.aku belek2 dekat p0kcik g0ogle nie terjumpa la satu resepi biskut makmur nie.tengok macam senang pulak bahan2 dia..tapi aku buat setengah adunan ja.Sebab nak cuba dulu takut xjadi kang naya ja dok dalam t0ng sampah...xbaik membazir hehehe...



resepi nie aku ambik dekat tuan resepi nie kuih makmur
tima kasih pada tuan punya resepi nie.izinkan saya share resepinya dekat sini ye ;)

BISKUT MAKMUR
sumber resepi : my baking workshop


Bahan2:
A
1 kg tepung gandum, digoreng tanpa minyak hingga gebu
400g minyak sapi
B
500g kacang tanah, di goreng & di tumbuk kasar
200g gula kaster
C
200g susu tepung
250g gula aising

Cara2:
1. Satukan bahan A hingga menjadi doh.

2. Dalam bekas lain, satukan pula bahan B. Bentukkan bulat doh tadi, leperkan sedikit, masukkan sedikit inti kacang, bulatkan lagi kemas. Susun atas dulang pembakar.

3. Panaskan oven pada suhu 160C, bakar selama 15 - 20 minit.

4. Angkat & biarkan suam, salutkan dengan bahan2 C. Simpan dalam bekas kedap udara.




kacang digoreng dan ditumbuk kasar



tepung digoreng hingga gebu



minyak sapi



kacang yg ditumbuk kasar tadi..haaa...tang sini aku derhaka resepi asal sikit hihihi...pandai2 ja aku nih.alaa..xpa kita yg buat dia.ubah sikit ikut citarasa kita.dekat BAHAN B tu kacang bersama gula kaster kan tapi sini aku buh susu pekat sikit.bagi likat2 melekat2 gitu.



nie bahan C.. susu tepung bersama gula aising.campur sekali.aku pakai susu dutch lady..bahan c nie untuk golek2 biskut nanti.


ooo...rupanya biskut nie bahan golek dia susu dgn gula aising..kalau mak aku buat dulu golek dlm gula aising ja..

apap0n selamat mencuba ;)


1 ulasan:

Unknown berkata...

salam sis...mohon copy resepi ye.... tahun ni mak saya request biskut makmur utk raya... hehehe... mcm senang je...

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU



USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers

Back to Top