0

CHURROS a.k.a KUIH BELIMBING

Assalammualaikum dan salam ramadan..

Lama benar aku x menjengah blog aku yg makin KUSAM nih..Dah berbulan rasanya.hampir setengah taun ku rasa hikhik!!.. *klu la blog aku nih blh bercakap rasanya dah lama dia menjerit "woiiiii...!!! tuan punya blog!! asyik layan pesbuk ja.aku hg xmo tgk jugak ke???"...huhuhu.. maap le ye aku bukan xmo layan hg tp sejak 2 mejak nih aku KURENG SIHAT sikit..alhamdulilah awal taun yg lalu aku disahkan mengandung buat kali ke 2..terima kasih YA ALLAH kau kurniakan kami rezeki lagi pada taun nie.awal mengandung??? emmm...alah sama mcm si abangnya dulu.morning sickness yg bagi aku perit untuk aku hadapinya lagi huuuuwaaaa!!!..makan muntah,pening,sakit badan,demam semua ada.selama 4bln berturut2..




sekarang nie alhamdulilah semua alah yg aku hadapi bulan2 yg lepas dah beransur hilang.kandunganku sekarang dah masuk 6bln..anak ibu kat dalam nie pon dah bergerak aktif.suka ibu rasa.macam abg afiq dulu jugak..tendang sana sini.cuma yg bezanya adik nie lagi lasak dari abg afiq dulu.macam2 dia teroka dlm perot ibu..hihihi!!..

mengikut perkiraan doc anak ibu nie bakal melihat dunia ciptaan ALLAH SWT yg maha indah nie pada tarikh seperti kat bawah ..


Congratulations! Your baby is due on or around:

Sunday, November 3, 2013

VIDEO


Right now you're about 24 weeks pregnant and your baby is as long as an ear of corn.





emmm...harap2 semuanya dipermudahkan segala urusan oleh ALLAH S.W.T..aminnnnn...xsabar rasanya ibu nak tengok zuriat kedua ibu nie..adakah sec0mel abg afiq kecik2 dulu hahaha!!!...





alhamdulillah bertemu lagi kita pada ramadan kali nie..pejam celik pejam celik cepat masa berlalu.hari nie dah masuk 9 ramadan dah.aku rasa sat pulak posa kali nie.tengok jam dah petang.rasa cepat pulak jam kat dinding umah aku nie berpusing hihihi...cuma kadang2 rasa xlarat pon ada walaupon cepat masa berlalu pergi.tambah2 lagi berbadan dua nie..penatnya 2 kali ganda.kalau boleh nak tido jaa..tapi sian pulak dekat anak bujang aku yg s0rang nih..kita posa tapi dia mesti nak makan.terpaksa la gagahkan diri buat rutin harian macam biasa.



pagi2 lagi dah mintak kuih bagai.alahaiiiii...sayang oiiii...bulan2 posa nie mana la ada orang jual kuih sayang.sian pulak dekat dia.pagi tadi aku buat CHURROS nih..atau orang panggil KUIH BELIMBING..dulu banyak kali dah aku buat cuma sejak2 penyakit alah aku mai tu sejak tu la aku jadi malas nak buat.sebabnya aku xboleh masuk dapur dan masak hihihi....

resepinya aku sekodeng dekat tenet hari tu..xtau sapa punya owner resepi nih..mintak halal ye dan izinkan saya share disini :)


CHURROS / KUIH BELIMBING

BAHAN:

1 CAWAN AIR
1 SUDU MAKAN GULA
1/2 SUDU KECIL GARAM
1 SUDU MAKAN BUTTER
1 1/4 TEPUNG GANDUM
1 BIJI TELUR

#sedikit gula aising 

CARANYA:

1.DIDIHKAN AIR.MASUKAN GULA,BUTTER DAN GARAM.
2.TUTUP API MASUKAN TEPUNG.KACAU CEPAT2.MASUKKAN TELOR.
3.GAUL ADUNAN HINGGA SEBATI.. #adunan kelihatan lembik..jgn risau.
4.MASUKKAN KE DALAM ACUAN NOZEL GORENG HINGGA KEPERANGAAN.
5.ANGKAT GAULKAN DENGAN GULA AISING.





Adunan aku macam nie daaa...lembik rupa dia tapi bila dah masak sedap dimakan hahaha!!!.. strukturnya yg rangup diluar tp lembut didalam.xpercaya try la buat sendiri hihihi!!!...



alaa...nie la acuan semperit aku yg jadi mangsa.disebabkan aku xda nozel yg besar nak buat kuih nih,aku guna acuan semperit aku.tapi aku pakai piping bag sebab xmo bagi adunan tepung tu melekat2 dekat tangan aku...senang masuk adunan tepung tu picit masuk kuali..

dah siap goreng bagai habis disapu makan kat anak aku..suka dia kuih nie..xpa lain kali ibu buat lagi..

apapon selamat menjalani ibadah puasa dan selamat petang..

# tengah pening nih..petang nie nak masak apa pulak buka posa kali nie...emmm.... 

0 ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU

USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers
Back to Top