0

SEMINGGU DI KAMPUNG


02 hb april hari tu en s0mi start cuti seminggu hingga 08 hb april..cuti2 cam gini apa lg balik kg laa..first sekali mesti singgah umah mertua aku dulu 2 3 hari..dari mula aku kawin smpai sekarang aku n en s0mi tercinta mesti singgah tido 2 3 mlm diumah mertua aku dulu ( menantu mithali kan aku nih!!...hahaha!!! masuk bakul angkat sendiri :-)  ) bkn apa sebelum ke umah mak aku jumpa umah mertua aku dulu.lgp0n 1 jln ja so apa salahnya singgah umah mertua dulu..klu nak pikir pasal xadil asyik umah mertua ja..ooo sifat negatif mcm tu aku buang jauh2..bagi aku sifat t0lenrasi suami isteri itu penting bg aku.en s0mi xkisah singgah umah sapa dulu tp bg aku rela mengalah..teng0k keadaan jugak la nak pertahankan ego kita tu kan..hehe!!..



# mak mertua aku #

nie mak mertua aku..mak mertua aku paling suka kami balik kg.setiap kali kami balik dia mesti bakar ikan keli..ajak berkelah.dia la org paling sibuk sekali bab membakar ikan hehe!!..sedap ikan keli mak mertua aku bakar.dari dulu smpai sekarang mcm tu la setiap kali kami balik..


# ikan keli yg siap dibakar #

hari tu aku buat ketam masak masam manis..mlm sblm tu kami pakat pi h0spital sg petani..tgk anak kakak aku terpaksa kena sunat sbb terkena jangkitan pada pundi kencing.masa balik tu singgah pasar mlm kuala ketil sat.beli ketam 2 pingan RM8..banyak la jugak ketamnya.



en s0mi aku mcm biasa la tiap kali balik kg..ada saja keja dia nak buat.pg2 kdg2 pi m0tong getah,mesin rumput,angkut baja,pi tgk kebun pisang,mcm2 la aktiviti dia klu balik kg badang tuh!!...



# belek apa tuh syg?? #

05hb giliran balik umah mak aku la plak..mak aku p0n mcm mak mertua aku jugak..smpai ja dah plan mcm2.nak berkelah asyik hujan ja..pakat berkelah diumah ja la..mak aku buat gulai nangka seperiuk haha!!..mcm nak kenduri daaa!!!...



# gulai nangka #

kebetulan kakak aku p0n balik jugak.tu yg masak byk2 tu..anak menakan aku yg sunat balik dok umah mak aku.


# asyraf kena sunat #

riuh rendah dekat umah mak aku..anak aku lg suka la ramai yg melayan hehe!!..tu xbalik semua lg tu.ada lg adik aku yg 2 3 org tu xbalik.yg balik adik aku yg dok di uitm machang tu ja.tu p0n dia cuti sem 2 bln.


# kucing adik aku #


hari jumaat tu plak kami pi tgk adik aku di sekolah dia sekolah menengah teknik sg petani..minggu tu dia xboleh balik.ada aktiviti sekolah.lama dah xtgk maklang afiq nie.nie adik aku yg ke 2 b0ngsu.baru tingkatan 4.
dah alang2 balik umah mak aku nie mula la tgn gatai nak menjahit..aku terer menjahit hehe!!...tp bab pot0ng mem0tong kain nie aku xbapa pandai sgt.adik aku yg tlg ajarkan.dia nie pakar bab jahit menjahit nie.dulu aku xpandai sgt guna mesin jahit karan nie..tp bila dah lama2 guna senang la plak ye..mesin jahit kat umah mak aku plak jenis mesin karan yg besar tu..mcm kedai menjahit la plak.


# sesi memotong kain #




# ukur kain #

aku nak buat sarung kusyen dkt umah aku nie..buruk benar rupanya .maklum la kusyen g0men pnya.kusyen el0k lg tp sarung dia tu yg xthn tuh!!...dah naik kaler lain daa..asyik simpan dlm st0r ja.nak cuba guna tgk mcmana hehe!!...


# sarung kusyen lama #

akhirnya siap juga sarung kusyen baru nie..hehe!!..baru la berselera nak duduk kan.



hari sabtu tu kami balik umah mertua aku plak sbb hari ahad kami nak balik lumut dah..abah mertua aku tel ckp mlm sabtu tu YB DATUK ZULKIFLI B.NORDIN tu nak dtg umah mertua.buat ceramah..kami bertolak balik umah mertua pas zohor.nak cepat takut kang keta xblh parking dkt umah plak hahaha!!..



org tgh sibuk2 mengemas apa semua anak aku p0n tukang sibuk jugak..time nie la dia nak naik kuda dia mcm2 la hehehe!!...alahai anak ibu nie..



lg setengah jam org nak ceramah sempat lg anak aku pi dok baca buku dia dekat situ..tok dia xlarat nak melayan dah..hahaha!!..

ptg ahad kami bert0lak balik lumut..sbb isnin tu abah afiq dah start keja.rasa rindu kg plak bila nak balik mai cni.mcm xpenah balik kg hehe!!..


hari nie aku buat kerabu jantung pisang yg mak mertua aku bg..ptg td sambil ratah kerabu sambil menyicah buah jambu..


# isi ikan yg ditumbuk #



# bahan digaul #






# kerabu yg dah siap #



# jambu menyicah td #

huh!! selesai untuk hari ini es0k bakal menanti...selamat mlm (^_>)




 









0 ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU

USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers
Back to Top