0

MEE BANJIR UDANG KUALA SEPETANG

ptg semlm tgk maria tunku sabri pengacara dlm rancangan JOM TEROKAI PERAK tu mkn mee udang..huh!! nmpk berselera dia mkn.rasa teringin la plak hehe!!..sebut pasal mee udang kuala sepetang nie ingat hari tu pi jalan2 dkt taiping.org ckp mee udang dekat situ sedap..so kami p0n singgah la.alamak!!! org ramai la plak..jenuh menunggu.alih2 kami balik ja.xjadi mkn kat situ.en s0mi aku ckp lain kali kita pi lg..emmmm..redha ja la.kebetulan hari kami pi tu org pakat cuti..public holiday hehe!!!..mana xramainya..




ramainya org dekat mee udang mak jah nie..siap beratur lg huhu!!..

emmm..hari nie en somi ckp nak mkn mee so aku terus teringat pasal mee udang tuh..belek punya belek dkt p0kcik g0ogle kesygan aku nih terjumpa la satu resepi mee udang nie..tgk cm senang je hehe!!..jom kita belek resepinya :-

sumber : misha66
Bahan-bahan (utk seorang):
  •   Mee kuning
  • 6 ekor udang saiz XL (buang muncung n janggut sahaja)
  • 1 ulas bawang putih - ditumbuk halus
  • 2 biji bawang merah - dihiris (tambah)
  • 2 sb cili kisar
  • 4 sb sos tomato
  • 1 biji telur - (ditambah)
  • garam
  • 1 sb gula - (tak letak)
  • sedikit ajinomot0 - (tak letak)
  • 1 pokok sawi
  • 1 pokok daun sup - dipotong 1 inci
  • 2 sb bawang goreng
  • sedikit kobis - dipotong memanjang
  • 2 cawan air masak
  • Untuk hiasan - daun sup & bawang goreng
Cara-cara:

  • Panaskan 2 sb minyak dan tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga naik bau
  • Masukkan cili kisar dan gaul rata.
  • Masukkan air masak, sos tomato dan biarkan hingga mendidih.
  • Masukkan udang, daun sup dan bawang goreng dan biarkan hingga udang masak.
  • Angkat udang dahulu dan kemudian masukkan mee, sawi, kobis, garam, gula dan ajinomoto untuk tempoh 5 minit.
  • Angkat mee tadi dan boleh dihias dengan udang dan tabur daun sup dan daun bawang.



~ kuah tgh mendidih ~



~ mee yg dicelur ~



~ udang ~



~ mee yg siap dicelur dan tunggu masa di ngappp!! hehe!!... ~



~ mee banjir udang kuala sepetang yg dah siap ~

wahh!!..akhirnya siap jugak mee kuala sepetang aku nih hehe!!..tp nie mee versi lumut mai punya haha!!..oppss!! lupa nak ckp dlm kuah mee nie aku letak fishcake dan udang yg telah dikisar halus..baru rasa kemanisan udang dlm kuah tu..sedap beb!! try la..hehe!!...

0 ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU

USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers
Back to Top