2

SERABAI BERSAMA KUAH GULA

Sejak dua menjak nie aku kuat mkn..(*memang aku kuat mkn p0n!!..hahaha!!)..asyik lapar ja perut nih!!..aiii..makin nak membesar ka???tp aku rasa bdn aku mcm tuu ja.mcm xda perubahan p0n.tingin gak nak berisi hehe!!...

bila perut berker0nc0ng,mula la kepala ligat pikir nak mkn apa..k0dek punya k0dek dekat P0KCIK G00GLE nih terjumpa 1 resepi nih..huh!!lama dah aku xmkn benda alah nie (*sejenis kuih laaa..)..ingat last mkn masa aku pi umah kakak aku dulu.abg ipar aku beli dkt kedai mkn mana tah..xingat dah aku p0n tp mmg sedap..terbaekkkk punya!!!..cicah plak dgn kuah durian huh!! terasa kelazatannya...

kuih yg aku maksudkan adalah SERABAI..tmpt lain aku xtau org panggil apa kuih nih..bg anak tekak aku semua mknan sedap.lg sedap klu kita buat sendiri sbb hasil dari air tgn sendiri hehe!!..sbb kita berkerja keras menghasilkannya dgn sepenuh hati..








resepi nie aku dpt dari BLOG CIK MAT GEBU @ DAPUR TANPA SEMPADAN..nmpk sedap dan mudah ja resepinya..tqvm cik mat dgn resepinya.izinkan sy berk0ngsi resepinya disini ye.tp aku buat setengah ja drpd resepi asal sbb aku rasa resepi asal mcm byk ja adunannya.lgp0n yg nak mkn kami 3 beranak ja.klu yg ada kaum kerabat ramai tuh boleh la cuba resepi asal nie..

RESEPI : SERABAI
SUMBER : CIK MAT GEBU @ DAPUR TANPA SEMPADAN

BAHAN SERABAI :-)
500 g tepung beras
300 g nasi, kisar halus dengan sedikit air
1 liter santan, masak hingga suam
1 1/2 camca teh instant dried yeast
Garam secukup rasa
BAHAN KUAH GULA :-)
1 cawan gula perang (gula timbang)
2 cawan santan
2 biji pisang, dihiris
2 helai daun panda, disimpul
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK SERABAI :- Bancuh semua bahan2 untuk serabai kecuali santan. Kacau rata dan tuang santan suam sedikit demi sedikit sehingga mandapat bancuhan yang sempurna, tak pekat sangat atau cair sangat, seperti bancuhan membuat kuih cara. Perap adunan tadi 2 jam (mat perap lama sikit). Panaskan non-stik pan. Lenser sedikit minyak dan tuang aduana tadi kurang lebih 1 senduk lauk, biar masak dengan api perlahan sehingga permukaannya berbuih dan menghasikan lubang2. Tutup sekejap dengan tudung periuk, bila serabai kelihatan keriang, boleh lah diangkat, hidangkan bersama kuah gula...
  2. UNTUK KUAH GULA :-) Satukan semua bahan untuk kuah gula kecuali pisang, masak hingga semua larut, tapis dan masukkan kembali ke dalam periuk. Tambah pisang dan renih hingga kuah pekat. Sejukkan dan hidang bersama kuih serabai.....sedapppp!!!!



~ NASI YG DIKISAR HALUS ~

Disebabkan aku buat setgh dari resepi asal,aku kisar 150gm nasi bersama sedikit air (* resepi asal 300gm nasi kan so bahagi 2 jadinya 150gm je la :)  )



~ YIS KERING ~

yis nie p0n aku agak2 ja sbb stgh adunan ja aku buat.




~ TEPUNG BERAS ~

Tepung nie aku timbang 250gm je..




~ ADUNAN YG TELAH DIGAUL ~

Adunan nie aku perap lbh dari 2 jam



~ GULA MELAKA ~

Aku xda gula perang so aku guna gula melaka untuk membuat kuahnya



~ SANTAN ~



~ CAMPURKAN SANTAN,GULA MELAKA DAN DAUN PANDAN ~




~ MASUKAN PISANG ~



~ SERABAI ~

Akhirnya siap jugak serabai aku nie..jgn aku yg serabai udah le hehe!!...sedap jugak serabai nie mkn panas2..cicah bersama kuah gula td huh!!..

JEMPUT MAKAN!!!... :)








2 ulasan:

ZurHeritage berkata...

salam ziarah... wahhhh sedapnye serabaii... dah lama xmakan ni... sedap2.. mohon copy resipi yeee

ibu afiq berkata...

silakan ZurHeritage.. :)

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU

USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers
Back to Top