0

PUDING R0TI BERSAMA SOS KASTART



Hujan o hujan mengapa engkau turun??

macamana aku tak turun katak panggil aku..katak panggil aku!!..

hehe..ingat masa kecik2 dulu suka nyanyi lagu bangau o bangau nih.. ( * kenangan yg mengusik kalbu).

huhu!!..hari nie 1 hari bumi lumut nan indah nie dibasahi hujan.langit berarak mendung ja.sedap hujan2 nie klu buat taik mata tp mata aku yg degil nie xmau pejam2..masih cerah dan bulat ja bebola mataku nie.puas tido k0t semlm..anak aku???hehe..usah ditanya dah hanyut dgn mimpi2 indahnya..ntah2 lepas ke k0ta l0nd0n xpun ke dunia mana ntah.disneyland,jepun,india suma ada aku rasa.sat2 aku tgk riak muka dia tid0 tersenyum2 pastu masam balik..hehe!! apa la yg anak ibu tgh mimpi tu kan..tu la padahnya terlebih main sampai masuk dlm mimpi hehe!!..siang2 p0n mimpi lg.

Hari nie aku try buat puding r0ti tp kali nie versi bakar plak..cuma ada kelainan ckt sbb ada sos kastart..disaat entri nie ditulis aku tgh menjamah puding r0ti nie hehe!!..nyum2..sedapnya..sambil2 taip sambil2 ngappp!!!..



ok la cita panjang p0n xguna mai kita tgk aku dapat resepi nie kat mana..klu hampa nak cuba nie resepi dia kat bawah nih!!
PUDING ROTI

Bahan-bahan ( 1 family sederhana )




**Bahan-Bahan A**
  • 500ml fresh milk
  • 8-10 keping roti

**Bahan-Bahan B**
  • 4 1/2 sudu besar gula kastor/halus
  • 2 sudu besar butter/marjerin
  • 2 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 2 1/2 sudu tepung jagung
  • 1 sudu besar tepung kastard

**Bahan C**
  • Kismis / buah-buahan kering

***BAHAN2 UTK SOS KASTARD***
  • 1 tin susu cair
  • 3 sudu besar tepung kastard
  • gula dan garam secukupnya
  • 1/2 sudu kecil esen vanila
Cara-cara
**CARA-CARA MEMBUAT PUDING ROTI**
  • Hancurkan dan koyakkan roti kemudian rendam di dalam susu selama 1/2 jam
  • Kacau dan gaulkan rata bahan-bahan B.
  • Masukkan kismis atau buahan2 kering dan tuangkan ke dalam loyang
  • Bakar pada suhu 180C selama 30-35 minit.
  • dah masak dah tara.. lepas disejukkan bolehle dimakan ngan sos kastard.. nyam nyam
**CARA-CARA MEMBUAT SOS KASTARD**
Panaskan semua bahan dengan api perlahan sampai naik wap dan ketepikan bila dah sejuk masukkan kedalam peti ais dan bila nak makan puding roti curahkan aje kat atas puding tu.
SELAMAT MENCUBA!!


~ ROTI YG DIRENDAM DGN SUSU ~



~ BAHAN "B" YG DIADUN BERSAMA ~



~ BUAH2AN CAMPURAN ~



~ MASUKAN BUAH2AN TADI ~



~ DIGAUL SEBATI ~



~ MASUKAN KE DLM L0YANG ~

Disebabkan puding nie xkena masukan serbuk penaik or s0da.pandai2 aku ja letak dlm l0yang nie hehe!!..sbb aku tau adunan nie xnaik punya hahaha!!..


~ PUDING YG DAH SIAP DI BAKAR ~



~ DAH DIP0T0NG DAN DICURAHKAN BERSAMA SOS KASTART ~



    emmm..kadang2 susah jugak nak jaga hati manusia nie kan..pertama kali aku mintak maaf byk2 klu apa yg aku tulis bab2 resepi nie mungkin ada yg xpuas hati bg sesetgh pihak.bukan niat aku nak menunjuk2 or nak ckp aku pandai masak ke apa ke tp niat aku sekadar berk0ngsi apa yg aku telah belajar dan sedang belajar.aku p0n masih peringkat belajar ckt2 ttg dunia masakan.aku p0n masih menceduk ilmu2 masakan dari org lain dan aku suka untuk mencuba.bila dah jadi aku akan k0ngsikan di bl0g dan FB aku..xsalahkan berkongsi ilmu yg bermanfaat..
                                                      * ibu afiq *
                                            Amyzan afiq





    0 ulasan:

    Catat Ulasan

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

    USIA PUTERA KESAYANGANKU

    USIA PERKAHWINANKU

    Daisypath Anniversary tickers
    Back to Top