0

APAM BALIK <--- favorite en hubby tersayang

Antara makanan yg paling en hubby aku suka ialah APAM BALIK.tiap kali pi pasar mlm mesti cari dan beli apam balik.yg aku heran tuh xpenah jemu plak tu emmm hehe!!.. smpaikan dia dah tau yg mana apam balik sedap atau xsedap.tiap kali beli apam balik aku mesti tgk org tu masak apam balik.ser0nok la plak aku tgk.mcm senang je hehe!!..pastu aku terjumpa resepi apam balik nie.aku salin resepinya tp xpenah buat p0n hehe!!..aku dah xingat sapa tuan punya resepi nie.baru hr nie tergerak hati aku nak cuba buat..alhamdulilah menjadi jugak APAM BALIK aku hihi!!..tima kasih byk2 kepada TUAN PUNYA RESEPI nie (^_^)...aku dgn bermurah hatinya menurunkan resepinya disini hahaha!!!..kpd yg nak mencuba dipersilakan..

BAHAN2NYA :

2 CWN TEPUNG GANDUM
1/2 CWN GULA
1 BIJI TEL0R
1 1/2 CWN AIR
1 SUDU TEH BAKING P0WDER
1 SUDU TEH SODA BIKARBONAT
SEDIKIT PEWARNA KUNING

MENTEGA UNTUK MENGOLES DI KUALI
BAHAN TABUR : KACANG TANAH,JAGUNG MANIS,GULA


CARANYA :

  1. BLANDER GULA DAN TELOR.MASUKKAN AIR.BLANDER SAMPAI KEMBANG.MASUKKAN TEPUNG YG DIAYAK BERSAMA SODA , BAKING POWDER DAN SEDIKIT PEWARNA KUNING.
  2. REHATKAN ADUNAN SELAMA SEJAM.



~ ADUNAN YG TELAH DIREHATKAN ~




~ JAGUNG MANIS ~




~ KACANG TUMBUK KASAR ~

nie kacang org malas hehe!!..kulit p0n tarak buang.hantam ja sama dia haha!!..


 

~ SEDIKIT GULA UNTUK TABUR ~




~ APAM YG HAMPIR MASAK ~

aku suka letak jagung manis byk2 hehe!!!..sampai melimpah ruah.kacang pun aku letak byk2.xpa kita yg nak mkn.klu nak jual wat cm gini rugi beb!!! hahaha!!...


 

~ tadaaaaa!!!! APAM BALIK YG DAH SIAP DIMASAK ~


Akhirnya berjaya jugak aku buat apam balik untuk en hubby tersyg..pasni mkn yg isteri buat dah le ye..hahaha!!!..org tua ckp klu syg en suami kena belajar tawan perutnya dulu hahaha!!!...

0 ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

jom cuba resepi di bawah...sedap!!!! hampa mesti suka punya laa..hehe..

USIA PUTERA KESAYANGANKU

USIA PERKAHWINANKU

Daisypath Anniversary tickers
Back to Top